close
مجتمع فنی تهران
دلایل شهادت امام رضا(ع)

شمس هشتم

دلائل شهادت امام رضا (ع)   برای هرانسان خداجویی ممکن است این سوال به ذهن خطور نماید که براستی دلائل شهادت آن حضرت بدست مامون خفاش صفت چه بوده…

امام رضا (ع) می فرمایند : بهترین بندگان خدا کسانی هستند که هر گاه نيكى كنند خوشحال شوند، و هرگاه بدى كنند آمرزش خواهند، و هر گاه عطا شوند شكر گزارند و هر گاه بلا بينند صبر كنند، و هر گاه خشم كنند درگذرند.
جستجوگر پیشرفته



دلائل شهادت امام رضا (ع)

 


برای هرانسان خداجویی ممکن است این سوال به ذهن خطور نماید که براستی دلائل شهادت آن حضرت بدست مامون خفاش صفت چه بوده است:

 

 


 

 

دلایل شهادت امام رضا(ع)

 

در «عیون أخبار الرِّضا» علیه السّلام از تمیم قُرَشی، از پدرش از احمد بن علی انصاری روایت است كه گفت:

من از أبُو الصَّلْت هَرَوی پرسیدم و گفتم:

چگونه مأمون با وجود اكرامش و محبّتش به امام رضا علیه السّلام طیب نفس پیدا كرد تا امام رضا را بكشد، و با وجود آنكه او را ولیعهد خود بعد از خود قرار داده بود؟!

ابو الصّلت گفت: مأمون آن حضرت را اكرام و محبّت می‏نمود چون به فضل او اعتراف داشت، و ولایتعهد را پس از خود برای او نهاد تا به مردم نشان دهد كه:

او طالب دنیاست، و منزلت او را در نفوس مردم ساقط كند. و چون در این تدبیر نتیجه‏ای نگرفت، و از امام رضا برای مردم میلی به سوی دنیا ظاهر نشد، بلكه این امر موجب زیادتی فضل حضرت نزد مردم و برتری محل و موقعیّت او در نفوسشان گردید، متكلّمین از علماء و دانشمندان را از شهرها جلب كرد به طمع آنكه یكی از ایشان بالأخره حجَّت و برهان حضرت را در بحث می‏شكند، و منزلت و مكانت او در نزد علماء ساقط می‏گردد، و به واسطه علماء موقعیّت امام نیز در نزد عامّه ساقط می‏شود.

در تمام این مباحثات و مجادلات هیچ خصم علمی و طرف مقابل صاحب دانشی و فنّی از یهود و نصاری و مجوس و صابئین و بَرَاهَمَه و مُلْحدین و دَهْرِیّین، و نه خصمی از فرق مسلمین مخالفین با او بحث نكرد مگر آنكه حضرت حَجَّت او راقطع نمود، و با برهان و دلیل او را ملزم می‏نمود و مردم می‏گفتند:

وَ اللهِ إنَّهُ أوْلَی بِالْخِلَافَةِ مِنَ الْمَأمُون.

«سوگند به خداوند كه او برای خلافت از مأمون سزاوارتر می‏باشد.»

جاسوسان و متصدّیانِ گزارش اخبار، این خبرها را برای مأمون می‏بردند، و بدین جهت غیظش زیادتر می‏شد، و حَسَدش شدت می‏یافت‏

. وَ كَانَ الرِّضَا علیه السّلام لَا یُحَابِی الْمَأمُونَ مِنْ حَقٍّ وَ كَانَ یُجِیبُهُ بِمَا یَكْرَهُ فِی أكْثَرِ أحْوَالِهِ فَیَغِیظُهُ ذَلِكَ، وَ یَحْقِدُهُ عَلَیْهِ، وَ لَا یُظْهِرُهُ لَهُ.

«و عادت امام رضا علیه السّلام این بود كه از بیان حقّ در برابر مأمون باك نداشت، و در بسیاری از حالات مأمون، به او جوابهائی می‏داد كه برای وی ناپسند می‏آمد. اینها موجب غیظ و خشم مأمون می‏شد، و در دل حِقد و كینه می‏بست، ولیكن بر امام رضا ظاهر نمی‏كرد.

 

 

فَلَمَّا أعْیَتْهُ الْحِیلَةُ فِی أمْرِهِ اغْتَالَهُ فَقَتَلَهُ بِالسُّمِّ.

(بحرانی،1411ق،ج2ص239،مجلسی 1403 ق ،ج 49، ص 290و بحرانى اصفهانى 1413ق ،ج‏22، ص :486)

چون تدبیر و حیله در امر امام رضا برای مأمون ایجاد خستگی و سختی نمود، با مرگ پنهانی و غِیلَةً او را با خورانیدن سمّ بكشت».

(حسینی تهرانی ،ج‏16، ص: 313)

 

دلیل دیگر بر احتجاج (دلیل آوردن) مرد صوفی با مأمون و تصمیم مأمون ملعون به قتل امام رضا علیه السّلام‏ است؛که علامه مجلسی (ره) در «بحارالانوار» در باب اسباب شهادت امام رضا صلوات الله علیه به نقل از«علل الشَّرایع» و «عیون أخبار الرِّضا»، از مكتّب، و ورَّاق، و هَمْدانی جمیعاً از علی از پدرش از محمد بن سنان روایت می‏نماید كه او گفت:

من در محضر مولایم امام رضا علیه السّلام در خراسان بودم، و عادت مأمون این بود كه روزهای دوشنبه و پنجشنبه برای مراجعات مردم می‏نشست، و امام رضا علیه السّلام را در سمت راست خود می‏نشانید.

روزی به مأمون خبر دادند كه:

مردی از صوفیان دزدی كرده است. امر كرد تا وی را احضار نمایند. چون به وی نگاه كرد، دید مردی است ژولیده درهم رفته و شكسته، و در پیشانیش میان دو چشمش آثار سجود است.

مأمون گفت: بد است كه این آثار جمیله در كسی باشد كه این فعل قبیح از او سر زده باشد، آیا تو را به دزدی نسبت داده‏اند، با این آثار نیكوئی كه من در ظاهرت می‏نگرم؟!

مرد صوفی گفت: من دزدی را از روی اضطرار انجام دادم نه از روی اختیار، هنگامی كه تو مرا از حقّی كه خداوند برایم از خُمْس و فَیْ‏ء معیّن كرده است محروم نموده‏ای؟!

مأمون گفت: تو چه حقّی در خمس و فیْ‏ء داری؟!

صوفی گفت: خداوند عزّ و جلّ خمس را به شش قسمت نموده است و گفته است:

 

وَ اعْلَمُوا أنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللهِ وَ مَا أنْزَلْنَا عَلَی عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعَانِ. (انفال :41 )

«و بدانید: هر گونه غنیمتی را كه به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای رسول خدا، و برای صاحبان قرابت با رسول خدا، و یتیمان، و مسكینان، و در راه واماندگان می‏باشد اگر شما این طور هستید كه ایمان به خدا آورده‏اید و به آنچه كه ما در روز فرقان (فرق میان حق و باطل) در روزی كه دو گروه با هم تلاقی كردند (غزوه بدر) نازل كردیم ایمان آورده‏اید!»

و فیْ‏ء را بر شش قسمت نموده است، و خدای عزّ و جلّ گفته است:

وَ مَا أفَاءَ اللهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أهْلِ الْقُرَی فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبَی وَ الْیَتَامَی وَ الْمَسَاكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ كَیْ لَا یَكُونَ دُولَةً بَیْنَ الاغْنِیَاءِ مِنْكُمْ. (حشر:59):

«و آن بهره و نصیبی را كه خداوند از اهل بلاد و قریه‏ها به پیامبرش می‏دهد اختصاص به خدا و به رسول خدا و به اهل قرابت با رسول خدا و یتیمان و مسكینان و در راه واماندگان دارد، برای آنكه در میان بی نیازان از شما دست به دست نگردد.»

صوفی گفت: به علت آنكه تو مرا منع كردی در حالی كه من ابن السَّبیل می‏باشم، در راه وامانده‏ام، و مسكین هستم، چیزی ندارم و از حَمَله قرآن كریم هستم! "

مراد از یتیمان و مسكینان و در راه واماندگان در آیه خمس و در آیه فی‏ء یتیمان و مسكنیان و در راه واماندگان از آل رسول الله می‏باشند به قرینه الف و لام چرا كه در أمثال این مواضع عوض از مضاف الیه می‏آید. و مثل اینكه گفته باشد:

للّه و لرسوله و لذی قرباه و یتاماهم و مساكینهم و ابن سبیلهم .فعلیهذا حقّی در خسم و فی‏ء برای عامّه مسلمانان نیست. و آنچه را كه این مرد صوفی ذكر كرده است بنابر مذهب فقهاء عامّه می‏باشد چون می‏گویند: برای فقراء مسلمین و أیتام مسلمین و أبناءسبیل مسلمین است نه خصوص آن افراد از آل رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم."

مأمون به او گفت: من چگونه به واسطه این افسانه سرائیها و أساطیر تو، حَدِّی از حدود خدا و حكمی از احكام او را تعطیل كنم درباره دزدی كه سرقت نموده است؟!

صوفی گفت: اوَّل ابتداء به خودت كن، و آن را تطهیر نما، سپس غیر خودت را تطهیر كن! اوَّلًا حدِّ خدا را بر خودت جاری نما پس از آن بر غیر خودت!

مأمون رو كرد به حضرت امام رضا علیه السّلام و گفت: چه می‏گوید؟!

حضرت فرمود: او می‏گوید: تو دزدی كرده‏ای تا او دزدی كرده است!

مأمون به شدَّت خشمگین شد و به صوفی گفت: سوگند به خدا دستت را می‏برم!

صوفی گفت: چگونه دستم را می‏بری با وجودی كه تو غلام من هستی‏

مأمون گفت: ای وای بر تو! من از كجا غلام تو شده‏ام؟!

صوفی گفت: به سبب آنكه مادرت را از اموال مسلمین خریداری كرده‏اند. بنابراین تو غلام جمیع مسلمین می‏باشی چه در مشرق و چه در مغرب، تا اینكه تو را آزاد نمایند، و من تو را آزاد نكرده‏ام!

از این گذشته تو جمیع خمس را بلعیده‏ای، و به آل رسول حقّشان را نداده‏ای، و به من و نظیران من حقّمان را أدا ننموده‏ای!

و أیضاً از این گذشته مرد خبیث را قدرت نیست كه بتواند همانند خودش خبیثی را تطهیر كند.

حتماً باید تطهیر به دست شخص طاهری تحقّق پذیرد. و كسی كه بر او حدّ لازم آمده باشد نمی‏تواند حدّ بر غیر جاری كند مگر آنكه اوَّلًا ابتداء به خود نماید. آیا نشنیده‏ای كه خداوند عزّ و جلّ می‏گوید:

أَ تَأمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أنْفُسَكُمْ وَ أنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أفَلَا تَعْقِلُونَ.(بقره : 44)

«آیا شما مردم را امر به نیكی می‏كنید و خودتان را فراموش می‏كنید، با وجودی كه كتاب آسمانی را تلاوت می‏نمائید؟! پس چرا عقل را به كار نمی‏بندید؟»

مأمون رو كرد به حضرت امام رضا علیه السّلام و گفت: نظریّه شما درباره وی چیست؟!

امام رضا علیه السّلام فرمود: خداوند جلّ جلاله به محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم می‏فرماید:

فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَة. (انعام :149) :

«بگو: اختصاص به خدا دارد حجّت و دلیلی كه می‏رسد و در جای خود می‏نشیند.»

و آن عبارت است از حجّتی كه به جاهل می‏رسد. بنابراین جاهل با جهلش آن را می‏فهمد همان طور كه عالم با علمش می‏فهمد. و دنیا و آخرت با حجّت قیام دارند. و این مرد صوفی با برهان و دلیل، حجّت آورده است.

مأمون امر كرد تا صوفی را رها كردند، و خودش از مردم كناره گرفت، و به امر امام رضا علیه السّلام مشغول شد تا وی را سمّ داده به شهادت رسانید. و او فَضْل بن سَهْل و جماعتی دیگر از شیعیان را نیز كشته بود:

صدوق رضی الله عنه گوید: این حدیث به طوری كه من حكایت كرده‏ام روایت گردیده است، و من عهده دار صحَّتش نمی‏باشم.

(عیون أخبار الرّضا» ج 2 ص 237 و ص 238 و «علل الشرایع» ج 1 ص 228 و «بحار الانوار» طبع حروفى ج 49، ص 288 تا ص 290).

منبع : tebyan.net


:: امتیاز: نتیجه : 0 امتیاز توسط0 نفر مجموع امتیاز : 0

:: بازدید : 155
:: موضوعات: سوالاتی پیرامون امام ,
:: مطالب مرتبط: انگیزه‏های مامون از ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) , راه حاجت گرفتن از امام رضا (ع) , در دارالشفا امام رضا چه میگذرد؟ ,
:: برچسب ها: دلایل شهادت امام رضا(ع) ,
اطلاعات پست
نویسنده : امیرحسین خدایاری
تاریخ : [شنبه 01 شهريور 1393 ] [ 15:18]
نظرات
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آخرین مطالب
پست ثابت تاریخ : چهارشنبه 28 اسفند 1392
انگیزه‏های مامون از ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) تاریخ : چهارشنبه 09 مهر 1393
دلم گرفته یا امام رضا(ع) تاریخ : سه شنبه 18 شهریور 1393
راه حاجت گرفتن از امام رضا (ع) تاریخ : شنبه 15 شهریور 1393
سخنان معصومین درباره امام رضا(علیه السلام) تاریخ : چهارشنبه 12 شهریور 1393
سخنان زیبای امام رضا علیه السلام تاریخ : پنجشنبه 06 شهریور 1393
در دارالشفا امام رضا چه میگذرد؟ تاریخ : دوشنبه 03 شهریور 1393
دلایل شهادت امام رضا(ع) تاریخ : شنبه 01 شهریور 1393
یاران ایرانی امام رضا علیه السلام تاریخ : دوشنبه 27 مرداد 1393
امامت امام رضا(ع) تاریخ : جمعه 24 مرداد 1393
سخنانی گرانبها از امام رضاعلیه السلام2(قسمت دوم) تاریخ : سه شنبه 21 مرداد 1393
سخنانی گرانبها از امام رضاعلیه السلام2(قسمت اول) تاریخ : شنبه 18 مرداد 1393
سخنانی گرانبها از امام رضاعلیه السلام1(قسمت ششم) تاریخ : چهارشنبه 15 مرداد 1393
سخنانی گرانبها از امام رضاعلیه السلام1(قسمت پنجم) تاریخ : یکشنبه 12 مرداد 1393
سخنانی گرانبها از امام رضاعلیه السلام1(قسمت چهارم) تاریخ : پنجشنبه 09 مرداد 1393
user خوش آمدید مهمان
progress عضو شوید

نام کاربری :
رمز عبور :

progress فراموشی رمز عبور ؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود.

به نظر شما وبلاگ شمس هشتم چگونه است؟




آمار مطالب آمار مطالب
تعدا کل مطالب تعدا کل مطالب : 98
تعدا کل نظرات تعدا کل نظرات : 9
آمار کاربران آمار کاربران
کاربران آنلاین کاربران آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

اعضای آنلاین اعضای آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 33
بازدید دیروز بازدید دیروز : 12
ورودی گوگل امروز ورودی گوگل امروز : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 45
بازدید ماه بازدید ماه : 122
بازدید سال بازدید سال : 4,933
بازدید کلی بازدید کلی : 20,649

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 54.167.218.210
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :